Zespół Szkół im. Bolesława Chrobrego w Niemodlinie

"Aktywna tablica" Branżowa Szkoła I stopnia

"Aktywna tablica"

Branżowa Szkoła Zespołu Szkół w roku 2022 przystąpiła do Rządowego programu rozwijania szkolnej
infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na
lata 2020-2024 – „Aktywna Tablica”.
Złożony przez szkołę wniosek został rozpatrzony pozytywnie dzięki czemu, szkoła otrzymała wsparcie finansowe w formie dotacji celowej w wysokości 14 000,00 zł. Wkład własny wyniósł 3 500,00 zł.


Główny cel programu
Głównym celem programu jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych wnioskowanych przez szkołę. Podniesienie kompetencji uczniów oraz nauczycieli poprzez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania technologii komputerowych i interaktywnych metod pracy na zajęciach edukacyjnych z wielu przedmiotów i zajęć dodatkowych. W obecnej szkole ważne jest by korzystać z metod aktywizujących ucznia.
Zakupione monitory interaktywne INQPro 75” z dostępem do Internetu pozwalają na takie działania i stwarzają warunki do zmiany nauczania. Chętnie wykorzystywane są w trakcie zajęć i sprawiają, że zajęcia są atrakcyjniejsze, wzrasta też motywacja uczniów do pogłębiania wiedzy.

Międzyszkolna Sieć Współpracy Nauczycieli stosujących TIK
Jednym z podjętych działań było zawarcie porozumienia i utworzenie międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu.

Szkoły uczestniczące w sieci:
• Branżowa Szkoła Zespołu Szkół im. Bolesława Chrobrego w Niemodlinie w Niemodlinie
• Branżowa Szkoła Zespołu Szkół w Ozimku

Skład nauczycielskiego zespołu samokształceniowego w Branżowej szkole I stopnia Zespołu Szkół im. Bolesława Chrobrego w Niemodlinie w Niemodlinie:
Dorota Moździerska -koordynator
Członkowie zespołu: Magdalena Czaniecka, Mateusz Zajdel, Katarzyna Juszczyszyn

 

Harmonogram działań w programie „Aktywna Tablica”

Powołanie zespołu i wyznaczenie koordynatora programu grudzień 2022 Dyrektor szkoły
Spotkania z koordynatorem w ramach międzyszkolnych sieci współpracy styczeń-czerwiec 2023 koordynator, członkowie zespołu
Stworzenie zakładki na internetowej stronie szkoły i zamieszczanie informacji o realizacji programu na bieżąco administrator strony/koordynator
Omawianie przebiegu zajęć, wykorzystania narzędzi pozyskanych przez szkołę w programie na bieżąco nauczyciele prowadzący zajęcia/obserwatorzy zajęć
Podsumowanie programu czerwiec 2023

koordynator zespołu, zespół


Spotkania międzyszkolnej sieci współpracy.
Celem powołania i działania tej Sieci było przede wszystkim:
• nawiązywanie kontaktów i współpracy pomiędzy szkołami,
• analiza „dobrych praktyk” stosowana przez uczestników programu,
• omówienie wpływu zastosowania technologii TIK w szkołach,
• wymiana doświadczeń i dzielenie się spostrzeżeniami na temat realizacji programu,
• tworzenie nowych rozwiązań na potrzeby szkół uczestniczących w sieci,
• omówienie sprawozdania podsumowującego realizację projektu „Aktywna Tablica”
• podsumowanie współpracy.

Początkiem stycznia 2023r. odbyło się pierwsze spotkanie nauczycieli w ramach powołanej Międzyszkolnej Sieci Współpracy Nauczycieli stosujących technologię informacyjno-komunikacyjną (TIK) w nauczaniu.

Końcem stycznia 2023r. odbyło się kolejne spotkanie przedstawicieli szkół ponadpodstawowych tworzących Międzyszkolną Sieć Współpracy Nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu. Celem spotkania było szkolenie w zakresie posługiwania się monitorem interaktywnym oraz narzędziem do tworzenia interaktywnych zasobów.

W bieżących 3 spotkaniach (styczeń- czerwiec), poza koordynatorami i członkami zespołu szkół branżowych uczestniczących w programie, brali udział również inni nauczyciele pragnący rozwijać warsztat swojej pracy.

W czerwcu 2023r. odbyło się spotkanie koordynatorów i członków zespołów w celu podsumowania programu "Aktywna tablica."


W ramach Międzyszkolnej Sieci Współpracy Nauczycieli:

  • przeprowadzono lekcje otwarte:
    15.03.2023r. - lekcja podstaw przedsiębiorczości, temat: "Światowy Dzień Konsumenta. Konsumencie czy znasz swoje prawa? ”, prowadząca: Dorota Moździerska
    18.04.2023r. - lekcja języka angielskiego, temat: "Nature", prowadząca: Magdalena Czaniecka
  • uczestniczono w lekcjach otwartych (organizowanych przez ZS Ozimek)
    16.05.2023r. „Systemy liczbowe – powtórzenie wiadomości” – prowadzący Bartosz Wiśniewski.
    23.05.2023r. – „Bramki logiczne oraz realizacja funkcji logicznych na bramkach” – prowadzący Bartosz Wiśniewski.

Scenariusze zajęć:
Główne uprawy roślinne na świecie- opracowała Katarzyna Juszczyszyn
"Światowy Dzień Konsumenta. Konsumencie czy znasz swoje prawa?" - opracowała Dorota Moździerska
"Hierarchiczna struktura Kościoła" - opracował Mateusz Zajdel
"Nature" + karta pracy - opracowała Magdalena Czaniecka

Udział w szkoleniach z zakresu TIK (potwierdzone zaświadczeniami):
 "Pomagamy: 16 sesji o nauczaniu online", cykl 16 szkoleń online, który obejmował tematy:
- Zdolna zdalna lekcja z dziećmi
- Genialne pomysły na lekcje z dziećmi
- Testowanie ONLINE bez tajemnic
- Jak uczyć dzieci ONLINE
- Zaktywizuj ucznia w ONLINE
- Fiszki na lekcji ONLINE
- Lekcja ONLINE: w grupie i parze
- Pierwsze kroki z Narzędziami Googla na lekcjach ONLINE
- MS Teams bez tajemnic
- Idealna zdalna lekcja
- Google Classroom bez tajemnic
- Zdalna lekcja, niekoniecznie na żywo
- Żeby lekcja stała się przygodą i podróżą – projekty online na zajęciach językowych w klasach 1-3
- Szybkie pomysły na lekcje ONLINE
- Wypisz wymaluj – na tablecie – pomysły na lekcje ONLINE
- Jak SZYBKO zacząć uczyć ONLINE.

"TIK w pracy nauczyciela" Graficzne programowanie blokowe.
„Sztuczna inteligencja – praktyczne wykorzystanie w edukacji.”
„Druk 3D i inne sposoby angażowania uczniów na lekcjach ."

Propozycje materiałów samokształceniowych:
„Sieć współpracy i samokształcenia jako nowa forma doskonalenia nauczycieli w pracy z nowymi technologiami” dostępne na:
https://www.ore.edu.pl/
https://www.ore.edu.pl/attachments/article/6244/Sieci%20jako%20forma%20pracy%20z%20TIK_A.Plusa_A.Arkabus.pdf

Aplikacje wspierające proces uczenia się i nauczania za pomocą małych interaktywnych modułów:
https://learningapps.org/  - aplikacja wspierającą proces uczenia się i nauczania za pomocą małych interaktywnych modułów.
https://kahoot.com/ – tworzenie testów, które można rozwiązywać przy pomocy smartfonów
https://quizizz.com/ – elektroniczne testy, krzyżówki,
https://www.jetpunk.com/pl/all - quizy z różnych dziedzin nauki
https://www.gamestolearnenglish.com/ - aplikacja do nauki języka angielskiego
https://www.baamboozle.com/  - aplikacja do nauki języka angielskiego
https://www.cyfrowynauczyciel.pl/- darmowe zasoby